martes, 4 de febrero de 2014

DESGLOSE TEMAS.

TEMAS DE LOS TRABAJOS.

SUBJECT 1: RELATIONSHIP BETWEEN HUMAN BEINGS AND THE ENVIRONMENT.
1.- INTRODUCTION: How do human beings interact with their environment? (Resources, impacts and risks) (Definition, relation between them and main types of each).

2.- DIFFERENT RELATIONSHIPS BETWEEN HUMAN BEINGS AND THE ENVIRONMENT.
      Uncontroled development, de-growth (de-growth is trendy nowdays... explain it a bit), and Sustainable development)
3.- SUSTAINABLE DEVELOPMENT: Definition, history, tennents...
4.- MAIN STAGES IN THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMANS AND THE ENVIROMENT (Resources, impacts and risks in each phase, and mention how they have  evoluted through the different stages)
5.- FUTURE EVOLUTION OF THE RELATIONSHIP (With uncontrolled development, de-growth and sustainable development).

Preguntas trabajo 1:
A.- Explica brevemente las 4 etapas en las relaciones entre el Ser Humano y el Medioambiente.
B.- Define Desarrollo sostenible y explica sus principios.
1.- ¿Qué tendencia ha presentado la población mundial a lo largo de las etapas del desarrollo del SH? ¿Por qué no podemos seguir así?
2.- ¿Qué teoría planteó Maltus? ¿Crees que es válida? ¿Por qué?


SUBJECT 2: ATMOSPHERIC POLLUTION. 
1.- INTRODUCTION: definition of pollution (contaminant), primary and secondary pollutants, main types of contamination, factors that affect contamination in small, medium and large scale).
2.- THE GREENHOUSE EFFECT: What is it? What are its causes and mechanism? Effects (direct and indirect), global dimming, climate change, international treaties on this subject, status of ratification of the different agreements.
3.- OZONE DEPLETION: What and where is the ozone layer? How is it formed? What are its functions in the atmosphere? How and why is it destroyed? International treaties.
4.- ACID RAIN: What kind of contamination is it? What pollutants cause it? How is it formed? What atmospheric conditions lead to it's formation? Effects.
5.- SMOG: What is it? Explain both types, and for each one: what pollutants cause it (both primary and secondary), How does it develop? Under what weather conditions? Effects.

Preguntas trabajo 2:
A.- Explica el calentamiento global. (Efecto invernadero, gases causantes, funcionamiento, consecuencias, importancia).
B.- Explica qué es el agujero de la capa de ozono. (Definición de la capa de ozono. ¿cómo se forma?, ¿para qué sirve?, ¿por qué se destruye?, estado actual de la cuestión).
1.- Explica brevemente que es la lluvia ácida.
2.- ¿Qué es el SMOG? ¿Qué tipos hay? ¿Qué causas tiene cada uno de ellos?
3.- Diferencia entre contaminante primario y secundario. Pon dos ejemplos de cada uno.


SUBJECT 3: WATER POLLUTION (OCEANIC AND FRESH WATERS)
1.- INTRODUCTION: main characteristics of oceanic and fresh waters, definition of water pollutant, importance of fresh water, influence of the reservoires characteristics in the way contamination affects it.
2.- DIFFERENT KINDS OF WATER POLLUTANTS: phisical, chemical and biological (and types of each one).
3.- SOURCES OF WATER POLLUTANTS.
4.- EUTROPHICATION: causes, process (step by step), consequences, where does it happen? solutions...
5.- SALTWATER INTRUSION: what is it? causes, effects, process, current situation in Murcia.
6.- OIL SPILLS: causes, effects, aggravating factors, preventive measures, greatest ois spills in history (very very brief chronicle.

Preguntas del trabajo 3:
A.- La eutrofización: Causas, proceso, efectos y medidas preventivas.
B.- ¿Qué es la intrusión salina? ¿A qué se debe?
1.- Haz un esquema con los principales tipos de contaminación del agua.
2.- ¿Qué es una marea negra? Cita al menos dos grandes mareas negras que conozcas.
3.- Ordena los siguientes reservorios de agua en función de la gravedad de la contaminación en los mismos: aguas subterráneas, océano, lago, embalse, río.


SUBJECT 4: BIODIVERSITY LOSS
1.- INTRODUCTION: definition of biodiversity, different types of biodiversity, evolution of the concept...
2.- BENEFITS OF BIODIVERSITY:
3.- CAUSES OF THE BIODIVERSITY LOSS: explain the different causes (in order of importance) and use one species to explain each cause (a species that is in danger exactly because that cause).
4.- MEASURES TO PROTECT BIODIVERSITY: (include among them international treaties and protected areas)
5.- PROTECTED AREAS: different types of protected areas and main characteristics of each one. (Don't name different protected areas like Sierra Nevada, Pirineos... You have to name the categories: Parque Nacional, P. Regional, Reserva de la Naturaleza, R. de la Biosfera...)
6.- MAIN EXTINTIONS IN THE HISTORY OF LIFE: Just a very brief explanation (when did it happen? who dissapeared? what was the cause? (if it is known) and just the most important (only 4 o 5). The actual great extintion.

Preguntas trabajo 4:
A.- ¿Qué figuras de protección ambiental hay en España? Ordénalas de mayor a menor protección.
B.- Nombra y explica brevemente las 4 causas más importantes de pérdida de biodiversidad en el mundo.
1.- ¿Qué es la biodiversidad? ¿De qué dos factores depende?
2.- Pon un ejemplo de una especie en peligro de extinción en España indicando las causas de la misma.




SUBJECT 5: WASTE PRODUCTS (AND WASTE MANAGEMENT)
1.- INTRODUCTION: definition of waste product.
2.- DIFFERENT TYPES OF WASTE PRODUCTS (Municipal, industrial, bio-medical, hazardous...)
3.- DANGEROUSNESS OF THE DIFFERENT TYPES OF WASTE PRODUCTS.
4.- ORIGIN OF WASTE PRODUCTS.
5.- WASTE PRODUCTS MANAGEMENT: Different ways to manage household waste products, industrial, radioactive... (this is, by far, the most important part of this work)
6.- PRODUCTION OF WASTE PRODUCTS IN DIFFERENT SECTORS AND COUNTRIES (compare different countries and different sectors).
7.- ¿??¿?¿?¿?  ANYTHING YOU CONSIDER INTERESTING AND IS RELATED TO THIS SUBJECT.

Preguntas trabajo 5:
A.- Explica el tratamiento adecuado de los Resíduos sólidos urbanos (RSU).
1.- Explica brevemente de qué ha de constar un vertedero controlado de resíduos.
2.- Define resíduo y nombra los principales tipos que hay de los mismos.


SUBJECT 6: VOLCANIC AND SEISMIC RISK.*
1.- INTRODUCTION: Importance and global situation.
2.- CAUSES OF THIS RISK: Why does this risk happen? (geological and social perspective)
3.- FACTORS AFECTING THE RISK. (Natural and antropic)
4.- EFFECTS.
5.- PREDICTION AND PREVENTION OF THESE RISKS: structural and non-structural measures briefly explained).
6.- ANALISIS OF THE RISK FORMULA: HAZARDxVULNERABILITYxEXPOSURE.
Use an example from your region (country) to explain the formula applied to volcanic and seismic risk.
7.- MOST IMPORTANT DISASTERS CAUSED BY THIS PHENOMENOM (globally or locally).

Preguntas trabajo 6:
A -Lee el siguiente texto (haremos uno en clase y en el examen será otro)  :)  y haz un análisis de riesgos del mismo. (peligrosidad, vulnerabilidad y exposición.
1.- Nombra 4 medidas de prevención del riesgo sísmico.
4.- Diferencia entre medidas estructurales y no estructurales. Aporta dos ejemplos de cada tipo.


SUBJECT 7: HURRICANES AND LANDSLIDE RISK.*
1.- INTRODUCTION: Importance and global situation.
2.- CAUSES OF THIS RISK: Why does this risk happen? (geological and social perspective)
3.- FACTORS AFECTING THE RISK. (Natural and antropic)
4.- EFFECTS.
5.- PREDICTION AND PREVENTION OF THESE RISKS: structural and non-structural measures briefly explained).
6.- ANALISIS OF THE RISK FORMULA: HAZARDxVULNERABILITYxEXPOSURE.
Use an example from your region (country) to explain the formula applied to hurricane and landslide risk.
7.- MOST IMPORTANT DISASTERS CAUSED BY THIS PHENOMENOM (globally or locally).

Preguntas tema 7:
A.- Nombra y explica 2 medidas de prevención y 2 de predicción del riesgo de huracanes.
1.- ¿Cuáles son los factores que afectan al riesgo de movimientos de ladera?
2.- Nombra al menos tres medidas de prevención del riesgo por movimientos de ladera.




SUBJECT 8: FLOOD, FIRE AND DESERTIFICATION RISK.*
1.- INTRODUCTION: Importance and global situation.
2.- CAUSES OF THIS RISK: Why does this risk happen? (geological and social perspective)
3.- FACTORS AFECTING THE RISK. (Natural and antropic)
4.- EFFECTS.
5.- PREDICTION AND PREVENTION OF THESE RISKS: structural and non-structural measures briefly explained).
6.- ANALISIS OF THE RISK FORMULA: HAZARDxVULNERABILITYxEXPOSURE.
Use an example from your region (country) to explain the formula applied to volcanic and seismic risk.
7.- MOST IMPORTANT DISASTERS CAUSED BY THIS PHENOMENOM (globally or locally).

Preguntas tema 8:
A.- Indica 3 medidas de prevención y 3 de predicción del riesgo de inundación.
B.- ¿Cuáles son las principales causas del riesgo de desertización? 
1.- Nombra 3 medidas de prevención y 3 de predicción del riesgo de incendios.
2.- ¿Qué es una "flash flood"?



* EN ESTOS TRES TRABAJOS HAY QUE EXPLICAR CADA RIESGO POR SEPARADO, YA QUE SON COSAS DISTINTAS.
OS DEJO UN ENLACE PARA QUE ENTENDÁIS LA FÓRMULA DE RIESGO, QUE QUIERO QUE APLIQUÉIS A CADA UNO DE LOS RIESGOS.
FÓRMULA DE RIESGOS

No hay comentarios:

Publicar un comentario